19.03.2011

my textile herbarium

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

En av de første oppgavene vi fikk som førsteklassinger i tekstilkunst på Kunsthøgskolen i Bergen i 2004, var å lage et tekstilt herbarium. Jeg valgte å gå systematisk til verks. Jeg fotograferte alle stoffene jeg syntes var fine, men som jeg ikke kunne klippe i (klær, gardiner, puter, møbler osv), og så klippet jeg prøvelapper av andre stoffer som det ikke var så nøye med. Alle ble lagt i en liten boks, nummerert, og hvert eneste bilde/stoffbit fikk en forklaring på hvor de kom fra. Jeg finner ikke lenger boksen, men jeg husker historiene:

  1. Barnekjole i syntetisk stoff, funnet på Fretex i Åsane i Bergen (jeg jobbet der). Barnekleshenger med strikket trekk fra samme sted.
  2. Detalj fra en sånn pynte-bleie-bukse for småjenter. Fretex i Gågaten i Bergen.
  3. T-skjorte fra Barcelona med tekstiltrykk og applikasjoner, merket med "Que pasa Julia".
  4. Ullstoff med vaffelmønster, vevd av meg selv på KhiB høsten 2004.
  5. T-skjorte fra pitteliten bruktbutikk i Ålborg. Jeg la ikke merke til at den var full av møllhull, så det var minst tjue hull som måtte sys da jeg kom hjem.
  6. Skjorte med transfertrykk av blomst. Fra et redesignprosjekt på Fretex i Lars Hilles gate i Bergen, gjort av tekstilstudenter på KhiB før jeg begynte der. Jeg lusket utenfor utstillingen i butikken i ukesvis, og visste nøyaktig hva jeg skulle ha da den åpnet. Jeg sto i kø for å kaste meg over denne skjorta og en rød liten koffert. Åh, som jeg beundret studentene som laget så fine ting og gikk på uoppnåelige KhiB!
  7. Skjerf fra loppemarked i Hønefoss.

Boksen med mitt tekstile herbarium har forsvunnet, men jeg håper den er et eller annet sted i kjellerboden.

Flere av mine KhiB-prosjekter.

---

One of our first assignments as students in textile art at Bergen National Academy of the Arts  in 2004, was to make a Textile Herbarium. Most of the fabrics I wanted to use in the project were clothes or other fabrics that could not be cut into, so I photographed them and put them in a sweet little box together with squares of real fabric. Every item was numbered and described with what I remembered from their story. 

  1. Girl's dress and knitted clothes hanger. From Fretex (thrift shop were I worked)
  2. Detail from ruffled diaper pants. From Fretex.
  3. T-shirt from Barcelona with print and embroideries, labelled "Que pasa Julia".
  4. Wool fabric, waffle weave, made by me in automn 2004.
  5. T-shirt from a tiny thrift shop in Ålborg, Denmark. I did not notice that it had at least 20 moth holes that had to be sewn.
  6. Shirt with a transfer printing of a flower. I bought it at Fretex, but from a shop within the shop, a redesign project with textile students from KhiB. This was before I entered this school myself. I had watched the students in the making of the objects, as they were working in the corner of the Fretex shop. I knew exactly what I was going to buy when they opened: This shirt and a small, red suitcase. Oh my, how I admired those textile students!
  7. Scarf from a flea market in Hønefoss, Norway.

Sadly, the box with my textile herbarium has disappeared. But hopefully only temporary in my basement mess. 


More of my textile art projects.

5 kommentarer:

  1. The second one is so beautiful!
    Don't worry, it may be hidden in the most surprising, tiny corener of your home, waiting for you to find it ;)

    SvarSlett
  2. Thanks! Yes, I know that it's there, somewhere :)

    SvarSlett
  3. Super fint projekt - lige som alle dine andre projekter! Jeg forsøger med en kommentar igen og håber, at det virker!

    SvarSlett
  4. Det gjorde det - hvor er det dejligt, at du har fået det fikset!

    SvarSlett
  5. Takk for fine ord, Inger Marie! Vet ikke helt hva jeg har gjort, men fint at du kan kommentere igjen :)

    SvarSlett